هشدار کلاهبرداری تلفنی

هشدار کلاهبرداری تلفنی


هشدار امنیتی در خصوص کلاهبرداری از حساب های بانکی

با توجه به کشف کلاهبرداری از حساب های بانکی همکاران دانشگاهی ، هشدارهای لازم در این خصوص به شرح ذیل اعلام می گردد:

·         هوشیار باشید؛ هرگونه تماس مشکوک از طریق خط تلفن همراه با جعل عناوین همکاران دانشگاهی نظیر مسئول مالی، مدیر مالی و ... را سریعاً به مدیریت حراست اطلاع دهید.

·         هوشیار باشید؛ اطلاعات مربوط به شماره حساب، شماره کارت، کد اعتبار سنجی CVV2، رمز اول یا دوم کارت بانکی خود را از طریق پیامک و یا تلفنی در اختیار هیچ کس قرار ندهید.

·         برای انتقال وجه به حساب و کارت شما توسط دیگران، لازم نیست پای دستگاه خودپرداز حضور پیدا کنید.

·         به پیامک هایی که از سوی منابع ناشناس یا غیر معتبر دریافت می شود، اعتماد نکنید.

·         فریب آگهی های تبلیغاتی که از شما درخواست پرداخت وجه دارند، نخورید.

شگرد کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی

افراد کلاهبردار با شما تماس و بیان می دارند که از طرف فردی در امور مالی دانشگاه تماس گرفته و موجودی حساب شما مسدود و یا مبلغی به اشتباه به حساب شما واریز گردیده است و می بایست به دستگاه خودپرداز مراجعه نمایید. در ادامه و پس از مراجعه به دستگاه خودپرداز، فرد کلاهبردار با فریب و نیرنگ و درخواست ورود کد به دستگاه اقدام به انتقال وجوه حساب شما به حساب خود می نماید.

·         به افراد ناشناس و مشکوک که اعلام می دارند از صدا و سیما، شرکت همراه اول و ... تماس و شما برنده جایزه نقدی شده اید و یا اینکه به هر دلیلی قصد دارند شما را پای دستگاه خودپرداز بکشانند اعتماد نکنید قطعاً فرد تماس گیرنده کلاهبردار می باشد.

·         به هیچ کدام از پیامک های تبلیغاتی مبنی بر برنده شدن شما در مسابقات، شارژ تلفن همراه و اینترنت رایگان و ... اعتماد نکنید. احتمال کلاهبرداری از شما بسیار متصور می باشد.

·         اگر قرار است هر گونه وجهی به حساب عابر بانک شما واریز و یا انتقال یابد، لازم نیست شما به دستگاه خودپرداز مراجعه نمایید. با ارائه شماره کارت و بدون حضور شما این امر صورت خواهد گرفت.

·         اطلاعات مربوط به شماره حساب، شماره کارت، کد اعتبارسنجی CVV2، رمز اول یا دوم کارت بانکی خود را از طریق تلفن یا پیامک در اختیار هیچ کس قرار ندهید.

هشدارهای امنیتی مربوط به اینترنت بانک و همراه بانک

·         نام کاربری اینترنت بانک و رمز خود را در اختیار سایر افراد قرار ندهید.

·         اطلاعات حساس از جمله رمز و ... را از طریق تلفن و یا ایمیل اعلام نکنید.

·         در صورت فاش شدن رمز خود، در کوتاهترین زمان ممکن آن را عوض نمایید.

·         همواره سعی کنید برای ورود رمز خود در اینترنت بانک و صفحه های خرید اینترنتی از امکان کیبورد مجازی به جای کیبورد فیزیکی کامپیوتر استفاده کنید.

·         هرگز در مرورگرهای اینترنت از گزینه به خاطر سپردن رمز (Remember Password) برای اینترنت بانک استفاده نکنید.

·         شناسه عبور و رمز خود را بر روی کامپیوترهای خارج از اختیار و کنترل خود مانند کافی نت ها وارد نکنید.

·         از معتبر بودن فروشگاه های خرید اینترنتی اطمینان پیدا کنید زیرا بسیاری از سوءاستفاده ها از طریق سایت های جعلی، با پوشش آرم بانک ها، بنرهای تبلیغاتی و ... انجام می شود.

·         در خریدهای اینترنتی از قبیل شارژ و ... در صفحاتی که سایت مورد بازدید شما به صفحه بانکی منتقل شده و اطلاعات کارت شما از جمله شماره کارت، رمز کارت، رمز دوم و  CVV2  را  درخواست می نماید، حتماً مطمئن شوید که از پروتکل SSL استفاده شده است. بدین منظور آدرس صفحه می بایست با عبارت https آغاز گردد (بجای http)

·         سیستم عامل کامپیوتر خود را همواره بروز رسانی کرده و آخرین وصله های امنیتی را دریافت نمایید و همچنین از نرم افزارهای آنتی ویروس معتبر و بروز شده استفاده نمایید.

·         در صورتی که احتمال وجود ویروس یا برنامه های مخرب بر روی کامپیوتر خود می دهید از انجام هرگونه تراکنش مالی آنلاین خودداری نمایید.

·         پس از انجام کارهای خود در اینترنت بانک، به طور کامل خروج کنید.

·         بانک هرگز از طریق نامه های الکترونیکی اطلاعات محرمانه شما را درخواست نمی کنند. بنابراین هرگاه چنین دریافت کردید سریعاً نسبت به حذف آن اقدام کنید و بر روی لینک های ارسالی کلیک نکنید.

·         در استفاده از خدمات همراه بانک و برنامه های کاربردی تلفن همراه ، تنظیمات تلفن همراه یا هر دستگاه قابل حمل دیگر را در حالتی قراردهید که کاربر ملزم به وارد نمودن رمز عبور باشند و از ذخیره کردن رمز عبور خودداری کنید.

·         جهت خدمات غیرحضوری کارت استفاده رمز دوم یکبارمصرف (پویا) الزامی است.